OMBEA Anywhere-modulet
42 gode spørgsmål at stille med en Smiley Feedback Terminal
Alle de spørgsmål, du nogensinde har haft om smiley-feedbackterminaler besvaret
Feedbackterminaler kan hjælpe dig med at få 20 gange mere feedback end andre alternativer. Uanset om det er en batteribaseret smileyterminal eller en tabletbaseret terminal, kan du bruge feedbackterminaler til at forstå dit publikum i realtid - uden at trænge dig på.
Der er nogle aspekter, du skal overveje, når du beslutter, hvilken feedbackterminal, der passer til dig. Denne guide giver dig en omfattende forståelse af de forskellige tilgængelige muligheder og hjælper dig med at træffe en beslutning på et informeret grundlag.
Store smiley terminaler vs. små smiley feedback terminaler
Smileyterminaler findes i alle former og størrelser. Således er der en smiley terminal til enhver opgave. Men med mange valgmuligheder kan det også være forvirrende at vide, om du vælger den rigtige smiley terminal eller ej.
Men det kan hjælpe at besvare dette spørgsmål: "Hvor synlig vil smileyterminalen være?"
Hvis du ved, at folk let kan se smileyterminalen - hvis placeret i en smal gang eller på en disk/bordplade eller væg, - så kan en mindre smiley terminal godt være det rigtige for dig. For større rum - som f.eks. et food court eller i et stormagasin - er en større smiley terminal lettere synlig.
'
Små Smiley terminaler
- Bedst til at indsamle feedback ved mindre plads, såsom en reception, lobby, informationsdisk, eller offentligt toilet
- De fleste er på størrelse med et postkort (A6)
- Længere batterilevetid, da de kræver mindre energi for at fungere
Store Smiley terminaler
- Bedst til indsamling af feedback i større områder, f.eks. ind-/udgangspartier i butikker, varehuse eller fælles kontorområder
- Generelt er størrelsen på en standardside (A4)
- Afhængigt af brugen er batteriets levetid 1-3 år
Smiley-ansigter vs Multiple Choice-terminaler
Smiley stander behøver slet ikke være en smiley stander. De samme feedbackterminaler kan udstyres med flere valgknapper.
Hvilken du vælger, afhænger af dit scenarie
Smiley terminal
- Velegnet til følelsesmæssige spørgsmål, hvor du beder brugerne om at bedømme en ting eller en oplevelse
- Ingen sproglige eller kulturelle barrierer. Alle forstår, hvad et trist ansigt og et lykkeligt ansigt betyder
Eksempel på et scenarie
Du er den lokale butikschef i et supermarked. Du har lige implementeret en strømlinet check-out-proces, der skulle gøre alt meget lettere.
Lige ved udgangen placerer du en terminal med smiley-knapper, der stiller spørgsmålet;
"Hvordan var din oplevelse ved kassen?"
Efter et par dage forstår du kundernes generelle stemning over for det nye system og kan handle, hvis det er nødvendigt.
Multiple- choice terminaler
- Velegnet til at undersøge, hvad der forårsager et bestemt fænomen
- Velegnet til at forstå, hvilke af mulighederne, der er mest eller mindst gunstige for brugeren
Eksempel på et scenarie
Du er HR-leder, der analyserer resultaterne fra dette års undersøgelse af medarbejdertilfredshed over hele virksomheden.
Ved at gennemlæse svarene fandt du, at luftkvalitet, renlighed, tilgængelighed af madvarer i cafeteriet, parkeringsplads og kolleger har indflydelse på medarbejdernes trivsel.
Du har et begrænset budget, så du er nødt til at forstå, hvilke af disse, der vil give størst fordel, hvis de løses.
I kontorets fællesområder og ved udgangsdøren placerer du en smiley-terminal med følgende spørgsmål:
Spørgsmål: “Hvilke af disse har mest indflydelse på din arbejdsdag? 1) Luftkvalitet, 2) Renlighed, 3 Madvalg i cafeteriet, 4) Parkeringsplads, 5) Medarbejdere
Knapper: “1”, “2”, “3”, “4”, “5”
Efter et par dage ser du, at et overvældende flertal af svarene er for 3) Madvalg på cafeteriet. Du ved nu, hvor du skal fokusere din opmærksomhed for at forbedre medarbejderoplevelsen.
Smiley design
Smiley-terminaler kommer ikke alle fra samme sted. Forskellige udbydere har forskellige producenter, markeder og målgrupper, der kommer med input til designet af deres feedbackterminaler.
Overvej selve knapperne. Nogle smiley-terminaler har knapperne som et vedhæng til den aktuelle enhed. I teorien kan du fjerne dem og placere dem tilbage, som du finder passende.
Her er et eksempel på en sådan terminal
Andre smileyterminaler er helt flade. Indstillingerne er trykt på et udskifteligt lag, der kan bestå af smileys, multiple-choice muligheder eller noget andet.
Om det er bedre at have en fremstående knap eller en flad overflade, afhænger af dit scenarie. For eksempel kan dit publikum være grupper af børn med handicap, der har brug for at føle faktisk bevægelse og klikke på en knap. Din Smiley terminal kan modtage tusindvis af svar om dagen, så godt at have en flad overflade, der forhindrer udragende knapper i at bryde sammen.
Fremstående knapper:
- Bedst, når dit publikum skal have en fuld knap-trykoplevelse.
- Bedst til områder med lav trafik, da knapperne slides ved brug.
- Lettere at ødelægge
- Sværere at desinficere. Du kan muligvis fjerne knapperne og tørre dem, men du skal stadig dække alle kroge og afkroge omkring knapperne med andre instrumenter.
Flade overfladeknapper
- Bedst til områder med høj trafik, da der ikke er risiko for, at knapper slides væk og falder af.
- Ingen knapper at fjerne, derfor ikke så attraktive at ødelægge
- Nem rengøring. Alt hvad du behøver er at tørre panelet, og terminalen er 100% ren.
Tilpasning
Det gode ved smiley terminal er, at de let kan tilpasses. Du kan ændre farveskemaet på terminalen samt udseendet af knapperne, så de passer til din branding.
Du kan nemt gøre det samme på en tablet baseret smiley-terminal.
3, 4 eller 5 knapper
En smiley terminal kommer i alle former, størrelser og kan tilpasses til dit ideelle look. Dette inkluderer antallet af knapper. De almindelige muligheder er 3, 4 og 5-knaps smiley-terminaler.
Hvilken er bedst?
Det afhænger af, hvor præcist du vil have dine data, og om datakvaliteten er et problem for dig. Uanset antallet af feedback-knapper, vil alle terminaler give dig en temperaturen her og nu af en brugers oplevelse. Men lad os antage, at du vil gå ud over blot en temperaturkontrol og begynde at forstå dataene lidt mere.
Brug af en terminal med 4 feedbackknapper kan virke lige så god som en terminal med 3 eller 5 feedback knapper. Men i virkeligheden er der en chance for, at dine data muligvis ikke afspejler dit publikums sande følelser.
Forudsat, at de 4 muligheder er glade, ikke så glade, triste og ikke så triste, tvinger du folk til at træffe et valg. En betydelig mængde af dit publikum har ingen stærke meninger om din service. Når de præsenteres for smileyterminalen, ser de ikke et ”neutralt” valg, så de vil enten gå væk eller lyve.
Dine data risikerer nu at blive forurenet med falske svar eller svar fra ekstremt glade eller yderst utilfredse kunder
Tablets feedback- vs. batteridrevet terminaler
Indtil videre har vi dækket batteridrevne feedback-terminaler. Der findes også tablet-feedback terminaler.
Ved hjælp af en tablet vil dit publikum interagere med din e spørgsmål ved hjælp af en skærm i stedet for et fysisk panel. Tablets giver også mulighed for opfølgende spørgsmål og logisk opfølgning.
Overvej følgende scenarie:
Din Google-vurdering faldt fra 4,0 til 3,9. Dette er en katastrofe, da 50% af kunderne ikke overvejer en virksomhed, der er under 4,0. Din virksomhed vil også være mindre synlig i Googles søgeresultater.
Du har brug for en måde at indsamle feedback på, fremme det gode og adressere det dårlige. Sådan kan du gøre det med en tablet.
Du placerer den ved udgangsstedet for din virksomhed og stiller et smiley spørgsmål.
”Hvordan var din oplevelse i dag?”.
Hvis nogen vælger et trist ansigt, skal opfølgningsspørgsmålet ”Ked af at høre det! Kan du fortælle os, hvordan vi kan forbedre din oplevelse? ” kommer til syne.
- Efter deres svar kan du følge op ved at give dem en måde at nå dig personligt.
- Det samme ville ske, hvis det er positiv feedback.
- Hvis nogen vælger et lykkeligt ansigt, bliver de bedt om at ”Fantastisk! Hvad gjorde din oplevelse til en lykkelig oplevelse
- Du kan derefter spørge dem, om de vil offentliggøre deres kommentar direkte på et offentligt side.
Tablets fanger feedbacken for dig, stopper negative anmeldelser i deres spor og strømliner de positive.
Mens tablets muliggør smart automatisering, har de nogle ulemper sammenlignet med en traditionel feedbackterminal:
- Tabletter skal tilsluttes en strømkilde. Feedbackterminaler er batteridrevne
- Afhængigt af hvordan de er konfigureret, kan de være svære at flytte rundt. Med feedbackterminaler kan du flytte dem rundt og teste, hvor de indsamler mest feedback
- Fælles overflade: Selvom du investerer i antibakterielle skærmbeskyttere, kan folk stadig være forsigtige med at interagere med fælles overflader
- Der er berøringsfri muligheder for feedbackterminaler
Berøringsfri vs. traditionelle ikke berøringsfri feedbackterminaler
Der er berøringsfri muligheder for smiley-feedbackterminaler. Mens mekanismerne kan være forskellige, opnår de det samme mål: Ingen grund til at røre ved smiley-terminal for at give feedback.
Med de fleste berøringsfri terminaler svæver brugeren hånden lidt over den ønskede knap, og et hurtigt bip vil indikere for brugeren, at deres svar er blevet registreret.
Hvilket du vælger afhænger igen af dit publikum. Med 47% af befolkningen, der er forsigtige med at røre ved almindelige overflader, giver det mening at gå efter de berøringsfrie terminaler. I en medicinsk sammenhæng som et hospital eller lægehus betyder strenge hygiejneprocedurer, at det eneste rigtige valg er berøringsfri terminaler
Som butiksejer vil du muligvis vise, at du har kundernes sikkerhed i tankerne ved at vise en berøringsfri smileyterminal.
Dit publikum har muligvis også brug for en berøringsbaseret terminal. Her på OMBEA er nogle af vores kunder velgørenhedsorganisationer, der arbejder med børn med handicap. Nogle af disse børn reagerer muligvis ikke på verbale eller visuelle meddelelser.
For et publikum som dette er det at være i stand til at røre ved en overflade en del af den måde, de interagerer med verden på. Således ville det have mening at have en berøringsbaseret terminal.
Pris
Omkostningerne ved en smiley-terminal er ikke en ligetil beregning. Smiley-terminaler er normalt en del af en platform til feedbackanalyse, hvor terminaler kun fungerer som en af mange kilder til at indsamle feedback.
Her er nogle faktorer, der påvirker omkostningerne ved en feedbackterminal:
- Hvor mange berøringspunkter vil du måle?
- Er det kun en udgang i en bygning, eller er det flere ind-/udgange
- Vil du stille opfølgningsspørgsmål?
- Har du brug for personlig branding eller specifik tilpasning?
- Hvilken slags data skal du se?
- Har dine data brug for at interagere med andre it-systemer?